Slechte bedrijfsprestaties worden vooral veroorzaakt door het onzichtbare bedrijfs-EQ. 4 kenmerken van een goede balans tussen het bedrijfs-IQ en -EQ.
Download PDFHet IQ houdt zich voor het grootste deel bezig met redeneren,plannen, het vinden van oplossingen, rekenen en taal. Het is ons rationele gedeelte.
Het bedrijfs-IQ bestaat uit de bewuste, hardere kaders en doelen waaraan het wel of niet succesvol zijn wordt getoetst. Denk hierbij aan de visie van het bedrijf, welke strategie gebruikt wordt, welke doelstellingen er zijn en KPI’s. Je zou kunnen zeggen dat de mate van rationele intelligentie doorgaans gekoppeld wordt aan de waarde als bedrijf. En dat je als je vooral personeel aanneemt met een hoog IQ, je automatisch een succesvol bedrijf zult hebben.
Dit is echter niet het geval.
Emotionele intelligentie, ook wel EQ, is namelijk ook van groot belang. Het EQ is vooral onbewust. Hierbij gaat het om het vermogen om om te gaan met en bewust te zijn van je emoties, om goed te kunnen communiceren, je in te leven in anderen en relaties te onderhouden.
Het IQ en EQ moeten in balans zijn.
Een tekort aan EQ uit zich in organisaties op verschillende manieren: een slechte werkcultuur, lage loyaliteit van werknemers, miscommunicatie, geen echte betrokkenheid voor de zaak. Echter een tekort aan IQ betekent dat sommige doelen niet behaald worden, simpelweg omdat het inzicht daartoe mist.
Het beste resultaat wordt dus behaald als er een goede balans is tussen het EQ en IQ en dan het liefst voor de organisatie als totaalsysteem.
Deze organisatie-intelligentie houdt in dat een organisatie de capaciteit heeft om zelf kennis te vergaren en het inzicht om deze kennis vervolgens effectief te gebruiken.
Een organisatie of team met een goede EQ-IQ balans heeft een aantal kenmerken:
· Zelfbewustzijn
· Zelf-management
· Sociaal bewustzijn
· Relatie management
Elk individu in de organisatie heeft dan een realistische kijk op zichzelf en weet wanneer hij zijn eigen ideeën beter opzij kan zetten en gaan voor de visie van het team. Hij is zich bewust welke dingen hem triggeren, zowel motiverend als demotiverend.
Zelf-management vereist dat je je emoties onder controle houdt, dat je anderen laat weten wat er fout gaat en dat je zorgt voor een oplossing. Wanneer je je empathisch vermogen gebruikt luister je echt naar anderen en merk je signalen op die de ander je geeft. Relatie management bereik je door effectieve communicatie en door een teamspeler te zijn.
Een organisatie met een goede EQ-IQ balans heeft aandacht voor goede relaties met de omgeving en heeft als regel dat de totale kennis toeneemt als deze wordt gedeeld. Ze heeft aandacht voor zelf-verantwoordelijkheid en volwassen, soms ook zelfsturende, teams en zorgt dat de interne relaties tussen diverse afdelingen goed ontwikkeld zijn.
Om optimaal te kunnen presteren moet je ook rekening houden met FQ en SQ. In het blog ‘De balans tussen de vier intelligenties’ wordt hier verderop in gegaan.
Heb je een vraag of opmerking over onze diensten? Wil je een of meer van onze programma's volgen? Laat een bericht achter en we nemen binnen één werkdag contact met je op.
Kom in contact